Bedrijf Register
Image default
Marketing en reclame

Zakelijke Fotografie, welke foto’s heb je nodig?

Als je je realiseerd dat de website van je bedrijf vernieuwd moet worden, sta je voor een immense taak. Er moet een goede structuur neergezet worden en alle categorieën moeten goed weergegeven worden. Dit geldt niet alleen voor de tekst, maar zeker ook voor de foto’s en de grafische afbeeldingen.

Een goede bedrijfsfoto zegt meer dan duizend woorden

Een zakelijke website heeft in grote lijnen de volgende doelstellingen:

  1. Het genereren van leads: Klanten die jullie nog niet kennen en op zoek zijn naar de producten of diensten die jullie leveren, zoeken hun heil online en gaan googelen naar jullie specifieke dienst of product. De juiste tekst op de pagina’s tesamen met overige seo technieken zorgen er dan voor dat je gevonden wordt.
  2. Het geven van bevestiging: Een potentiele klant die via via van jullie gehoord heeft, zal jullie website bezoeken om meer over jullie te weten te komen. De website dient dan met name om bevestiging te geven over hetgeen ze gehoord hebben en moet dus informatief zijn. De site moet duidelijk het product en diensten pakket weergeven, alsmede wie er achter het bedrijf zit (de zg. ‘over’ pagina) evenals bijvoorbeeld case studies of afgeronde projecten.
  3. Contact zoeken: Als de bezoeker voldoende te weten is gekomen om te beoordelen of jullie eventueel de juiste partij zijn, zal hij of zij contact zoeken via het contactformulier, een email sturen of even bellen. Het kan ook zijn dat hij een van de op de website weergegeven socialmedia kanalen gaat volgen en dan in latere instantie contact opneemt.

Conversie

Een daar komt zakelijke fotografie om de hoek kijken. Foto’s zijn bij uitstek het middel om de bezoekers van jullie website snel inzicht te geven. Een foto communiceert vele malen sneller dan regels vol met tekst. Goede bedrijfsfotografie zorgt voor vertrouwen en de sfeer en kwaliteit van bedrijfsfoto’s zeggen iets over de professionaliteit van jullie als bedrijf. Een met zorg vormgegeven website communiceert aan de bezoeker dat er tijd en geld is ingestoken en dat de bezoeker op waarde wordt geschat.

Zakelijke- of bedrijfsfotografie is echer een breed begrip en niet alle fotografen die bedrijfsmatig werken beheren alle disciplines even goed. Daarom geven wij hier onder de verschillende soorten bedrijfsfotografie weer om u een beetje op weg te helpen, waar naar te zoeken.

Soorten zakelijke fotografie

  • Portet foto’s en profielfoto’s: We hebben het hierboven al even genoemd, de ‘over’ pagina. Zaken doen is nog steeds mensenwerk en mensen willen een beetje een indruk hebben wie er achter het bedrijf zit. Goede profielfoto’s en een korte introductiue tekst zijn dus belangrijk op de website maar ook op social media kanalen zoals LinkedIn. 
  • Mensen aan het werk: Een kijkje achter de schermen geeft meer vertrouwen dan de typische gladde stockfoto’s van (veelal) Amerikaanse platforms. Dus foto’s van overleg situaties op kantoor en eigen mensen aan het werk in het productie process of op locatie. Dit is ook belangrijk bij de werving van nieuw personeel. De fotograaf moet hier dus ook kunnen regiseren en moet snel en doeltreffend kunnen communiceren met uw medewerkers.
  • Pand en interieur: Afhankelijk van het soort bedrijf is een foto van de voorzijde van het pand belangrijk, bijvoorbeeld voor de contactpagina, maar levert u rechtstreeks aan de consument dan geeft dit direct iets aan over uw winkel. Een fotograaf met ervaring in vastgoed en interieurfotografie is hiervoor het juist aanspreekpunt. 
  • Industriele fotografie: Foto’s van het productieprocess, tijdens de bouw of installatie, soms in weer of wind vergt een ander type fotograaf dan iemand die alleen fashionfotografie in de studio doet, waar het lekker warm is en alles bij de hand is.
  • Productfotografie: Goede foto’s van een fysiek product stellen een geïnteresseerde in staat direct een aankoop of aanvraag te doen. Essentieel dus voor conversie!

Het zoeken naar de juiste bedrijfsfotograaf

Het ligt voor de hand eerst eens in uw eigen netwerk te kijken en ook uw webbouser of reclame bureau te raadplegen als u op zoek bent naar een fotograaf. Het is namelijk best lastig omdat het aanbod fotografen enorm is en ioedereen verschillende disciplines heeft. Het verdiend aanbeveling om een helder overzicht te hebben met voorbeeldfoto’s zodat u goed voorbereid de online portfolio’s van de fotografen kan beoordelen. Als ui eenmaal de selectie gemaakt heeft kunt u uw wensen met de fotograaf bespreken.

Gerelateerde artikelen

Wat is de toegevoegde waarde van video aan je website?

Wat betekent een korte autolease?